چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: فوتبال جام جهانی زنان درحال برگزاری است و تیم فوتبال زنان آمریکا بعد از شکست انگلستان در نیمه نهایی و بردهای قبلی‌اش از جمله دربرابر فرانسه که برخی آن را بزرگ‌ترین بازی در تاریخ فوتبال زنان نامیدند؛ با چالشی با درصد ریسک بالاتر خارج از زمین فوتبال روبه‌رو هستند: جنگ برای دستمزد برابر با مردان.

تيم فوتبال زنان آمريكا

طبق گزارش‌های رسیده، هفته پیش تیم ملی فوتبال زنان آمریکا و فدراسیون فوتبال این کشور درخصوص میانجیگری بر سر طرح دعوی و دادخواهی هر ۲۸ بازیکن علیه کارفرمایان‌شان به توافق رسیدند.

این بازیکنان کارفرماها را به اعمال تبعیض جنسیتی متهم کرده‌اند.

بررسی و تحلیل پیمان‌های دسته‌جمعی کار هر تیم توسط گاردین نشان داد که بازیکنان تیم فوتبال زنان آمریکا تا به این‌جای کار در جام جهانی، هر کدام ۹۰ هزار دلار پاداش به‌دست آورده‌اند. این رقم اگر به آنها دستمزدی برابر با مردان پرداخت می‌شد، به ۵۰۰ هزار دلار هم می توانست برسد.

این حقیقت که به بازیکنان زن کمتر از همتایان مردشان پرداخت می‌شود را {تا به اینجا} وارد ندانسته‌اند. فدراسیون فوتبال آمریکا در پاسخ به دادخواهی بازیکنان زن ادعا کرده‌است که شکاف در دستمزد بازیکنان زن و برد " براساس تفاوت  درآمد کلی که تیم‌های مختلف تولید می‌کنند و/یا هر دلیل دیگری به جز جنسیت؛ بستگی دارد. به عبارت دیگر، از آن‌جایی‌که مردان درآمد بیشتری تولید می‌کنند؛ بنابراین دستمزدشان هم بیشتر است.

اما این جدل با تحقیق اخیر وال‌استریت ژورنال پیچیده‌تر شد.

طبق این تحقیق مسابقه‌های تیم فوتبال زنان آمریکا در مقایسه با تیم‌های مردان در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ از فروش بیشتر و بهتر بلیت برخوردار بوده و درآمد بیشتری از مسابقه‌ها تولید کرده‌اند.

درحقیقت هیجان بازی‌های تیم فوتبال آمریکا و کل رقابت‌های جام جهانی زنان همیشگی و بسیار بالاست؛ به طوری‌که فیفا انتظار دارد رقابت‌های جام‌جهانی زنان یک میلیارد بیننده داشته‌باشد.

با شکستن رکورد قیمت بلیت‌ها و اعتراض زنان بازیکن تیم‌های مختلف از استرالیا و نروژ گرفته تا برزیل و نیجریه نسبت به شکاف جنسیتی دستمزد در کشورهای‌شان، تلاش‌های کارفرمایان برای توجیه شکاف دستمزد در رشته‌های مختلف ورزشی و در هر جای دیگری نیز، به نظر می‌رسد با شکست مواجه می‌شود.

گزارش از سارا تاد، سایت خبری کوارتز

کد خبر 446355
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha